In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties toegelicht.
1.1 1e begrotingswijziging
Tijdens de begrotingsbehandeling op 7 november 2019 zijn een aantal moties en amendementen aangenomen. Deze zijn verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om de verhoging van de toeristenbelasting. In 2020 berekenen we de verhoging van de toeristenbelasting voor 50% door en vanaf 2021 voor 100%. De lagere opbrengst in 2020 dekken we ten laste van de Algemene reserve. Daarnaast komt er in de jaren 2022 tot en met 2026 een extra verhoging van € 26.500 per jaar. Deze extra opbrengst voegen we weer toe aan de Algemene reserve. Zie ook Programma Ons geld 1.1.
1.2 Routekaart implementatie Omgevingswet
In oktober 2019 heeft de raad € 765.000 beschikbaar gesteld voor de invoering van de Omgevingswet voor de periode 2019-2021. Dit bedrag is uit de algemene reserve gehaald en gestort in de reserve lopende projecten. Dit project heeft dan ook geen invloed op het begrotingssaldo. Zie ook Programma Ons geld 1.3.
2.1 Realisatie fiets-/ voetveer Bemmel- Ooij
Voor de realisatie van het fiets-/ voetveer Bemmel- Ooij is € 10.000 nodig. De te verwachten kosten zijn in ieder geval voor advieskosten bureau Stroming. Eventuele bijkomende kosten zijn moeilijk in te schatten omdat we in dit traject afhankelijk zijn van veel niet beïnvloedbare factoren. Zoals onder meer het feit dat de exploitant van het fiets-voetveer zich heeft teruggetrokken.
2.2 Oprichting BIZ Millingen Centrum
In Millingen aan de Rijn is een traject gestart om het centrum te versterken. We wilden een Bedrijveninvesterszone (BIZ) opzetten. In oktober 2019 heeft de raad besloten om een BIZ- belasting in te stellen voor het centrum in Millingen aan de Rijn. De uitslag van de draagvlakmeting was positief, dus de BIZ is per 1 januari 2020 van start gegaan. Wij dragen eenmalig € 2.000 bij voor de opstartkosten en onze jaarlijkse bijdrage aan het fonds is € 3.500. De belastingopbrengst is per jaar € 15.000. Deze opbrengst gaat ook naar het ondernemersfonds.
2.3 Rechtspositieregeling raads- en commissieleden
In januari 2020 heeft de raad de Verordening rechtspositieregeling raads- en commissieleden 2020 vastgesteld. De wijziging van de rechtspositieregeling leidt tot extra reiskosten en een hogere vergoeding voor de fractievoorzitters. Per saldo zijn de extra kosten € 11.600 per jaar.
2.4 Verbeterplan ODRN
Sinds juli 2019 is bekend dat de organisatorische en financiële situatie van de ODRN zorgelijk is. De organisatie draait met verlies. Met behulp twee externe adviseurs is de situatie geanalyseerd. Er zijn verschillende oorzaken voor het verlies. De analyse is door het Algemeen Bestuur erkend.
Half november heeft het Algemeen Bestuur deze analyse vertaald naar concrete stappen en een bijbehorend investeringsbudget (ook voor de invoering van de omgevingswet). In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) op 20 december is een principe-besluit genomen op de punten die in dit voorstel zijn opgenomen.
Met dit voorstel is zo snel mogelijk werkbudget vrij gemaakt voor de ODRN.
De bijdrage voor het verbeterplan betalen we in 2020 en 2021. Daarnaast is er ook een tijdelijke verhoging van het uurtarief van € 6 in 2020 en 2021. In 2022 en 2023 is deze verhoging € 3. De ODRN verwacht dat vanaf 2024 geen verhoging meer nodig is.
2.5 Versterkte regionale samenwerking regio Arnhem Nijmegen
Op dit moment loopt het proces voor de versterking van de regio AN. In het najaar nemen 18 colleges en raden hierover een besluit. Voor 2020 heeft deze samenwerking nog geen aanvullende financiële consequenties.
In de huidige begroting is sprake van een vaste jaarlijkse bijdrage per inwoner. Daarnaast is de afgelopen jaren sprake geweest van diverse incidentele bijdragen. De nieuwe samenwerking vraagt naast een vaste bijdrage een bijdrage per opgave. Vanaf 2021 is naar verwachting een structurele uitzetting van ca. 280.000. Hiervoor kan de gemeente regionaal aansluiten bij 5 verschillende opgaven. Het betreft grote opgaven die regionaal het beste opgepakt kunnen worden. De deelname aan de opgaven is facultatief en deze afweging kan het college/ de raad ook per opgave maken.
2.6 Financiële afwikkeling beëindiging Stadsregio Arnhem - Nijmegen
De gemeenschappelijke regeling Stadsregio Arnhem - Nijmegen is beëindigd. De afgelopen periode is financieel alles afgewikkeld. Voor onze gemeente betekent dit dat wij nog een bedrag van € 22.933 ontvangen.
2.7 Formatie-uitbreiding Ruimtelijke Ordening
Er is binnen de formatie van het onderdeel ruimtelijke ordening van de afdeling Beleid sprake van achterstand in de werkzaamheden. Naast concrete zaken zoals verwerken aanvragen bestemmingsplanwijzigingen van ondernemers en inwoners, blijven ook beleidsmatige zaken te lang liggen: horecabeleid, beleid permanente bewoningen, kostenverhaal/leges, kunnen inspringen op stikstofproblematiek. Hierdoor kan er onvoldoende snel werk gemaakt worden van ruimte voor extra woningen en blijven vragen van inwoners en bedrijven onnodig lang liggen, met de nodige maatschappelijke en economische gevolgen.Hiervoor is extra formatie hard nodig. We hebben deze formatie gedeeltelijk en tijdelijk kunnen halen uit de flexibele schil. We hebben echter formatie-uitbreiding nodig. Dit leidt tot extra structurele kosten van € 62.000.
2.8 Re-integratie Participatiewet
De rijksbijdrage voor het onderdeel re-integratie van de Participatiewet betalen we door naar de MGR. De rijksbijdrage is bij de decembercirculaire 2019 bijgesteld. Hierdoor ontvangt de MGR een lagere bijdrage van ons. Dat leidt op dit programma tot een voordeel van € 35.000. Zie ook programma Ons geld (2.2).