Wat gaan we daarvoor doen?
-
Ons minimabeleid zorgt ervoor dat ook inwoners die weinig geld hebben mee kunnen doen in de samenleving.
Als je werkt kun je jezelf meestal prima redden en heb je geen hulp nodig. We willen graag dat al onze inwoners zichzelf kunnen redden. Daarom helpen we hen bij het vinden van werk. Maar soms kan of hoeft iemand (tijdelijk) niet te werken. Bijvoorbeeld door langdurige ziekte of pensioenleeftijd. Sommigen moeten dan leven met een minimum inkomen. Dat is vaak te weinig om ook leuke en sociale dingen te doen. Bijvoorbeeld te sporten of een keer naar een museum te kunnen gaan. We helpen onze inwoners hierbij. Dat doen we door ons ‘minimabeleid’. Een bedrag, waardoor af en toe wel iets leuks gedaan kan worden. Zodat zij ook mee kunnen doen aan dit soort activiteiten.
We willen weten of we met ons geld mensen met een minimum inkomen ook echt goed helpen. Dat gaan we onderzoeken. Begin 2020 is dat onderzoek klaar. Als uit het onderzoek blijkt dat we het geld beter (iets) anders kunnen inzetten passen we ons minimabeleid aan.
Stand van zaken VoorjaarsnotaDe evaluatie van het minimabeleid is afgerond. De evaluatie geeft aanleiding om het minimabeleid op een aantal punten te verbeteren. De verschillende verbeterpunten brengen we nu in kaart en werken we verder uit (financiële gevolgen, gevolgen voor de inwoner, gevolgen voor de uitvoering). Omdat het minimabeleid ook betrokken is bij onze bezuinigingsopgave leggen we een totaalvoorstel aan u voor tegelijk met het BIP-boek.
-
Het aantal inwoners met problematische schulden is in 2020 afgenomen, ten opzichte van 2019.
In Nederland is sprake van een toename van het aantal inwoners met (problematische) schulden. Wij willen ervoor zorgen dat het aantal inwoners met schulden in de gemeente Berg en Dal afneemt.
Om dit te bereiken voeren we 2 acties uit:
- We voeren het project ‘vroeg eropaf’ uit. Doel hierbij is schulden bij inwoners in een vroeg stadium op te sporen en aan te pakken.
- Een deel van de schuldhulpverlening voeren we als gemeente zelf uit in ons sociaal team. De schulphulpverlener en het sociaal team werken dan beter samen. Belangrijk, omdat we weten dat schulden vaak gepaard gaan met andere problemen. Signalen van schulden komen eerder bij de schuldhulpverlener, waardoor we sneller de juiste en vaak ook een lichtere vorm van hulpverlening in kunnen zetten. Door intensief samen te werken worden alle problemen van de inwoner gesignaleerd en aangepakt.
We verwachten door deze 2 acties dat wij in 2020 meer inwoners helpen met een lichte vorm van hulpverlening. En dat het aantal inwoners dat een zware vorm van hulpverlening nodig heeft zal afnemen.
We maken ook meer werk van het project “achter de voordeur schuilen soms geldzorgen”. Dit doen we samen met de gemeente Heumen en de woningcorporaties.
Stand van zaken VoorjaarsnotaOp dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van het "vroeg eropaf project". Per 1 juli 2020 gaan we daadwerkelijk van start met het project.
Op dit moment gaan onze schuldhulpverleners vooral op huisbezoek als zij een melding krijgen van een huurschuld (op basis van het convenant dat in juni 2019 is afgesloten met de woningbouwverenigingen). Vanaf 1 juli 2020 gaan de schuldhulpverleners ook op huisbezoek als er betalingsachterstanden worden gemeld bij Nutsbedrijven en bij zorgverzekeraars.
De medewerkers van het sociaal team weten de schuldhulpverleners goed te vinden nu de schuldhulpverleners in het sociaal team zijn geplaatst. De samenwerking tussen deze twee disciplines is sterk verbeterd.